Ofte stillede spørgsmål
Har du spørgsmål? Vi har samlet de mest almindelige her på siden. Finder du ikke, hvad du leder efter, er du altid velkommen til at kontakte os på info@krydstogteksperten.dk eller tlf. 6914 7355
Før rejsen
HVORDAN FUNGERER DET MED TILKØB?
Du kan altid føje tilkøb til dit krydstogt, og behøver altså ikke at tage stilling til drikkepakker og lignendende allerede ved bestilling.
Når du har købt et krydstogt kan du logge på rederiets hjemmeside og se udvalget af drikkepakker, spabehandlinger, udflugter og middage i specialrestauranter etc. Du har herinde selv mulighed for at tilkøbe de ønskede ting.
Vi kan som regel tilføje drikkepakke og lignende til dit krydstogt, men det er ikke alle ting som vi har adgang til i vores system.
Har du brug for hjælp, kan du altid henvende dig til os.
HVORDAN FUNGERER DET MED TILKØB?
HVORNÅR SKAL JEG LAVE ONLINE CHECK-IN?
De fleste rederier udsteder ikke billetter, før der er lavet online check-in. Registreringen sparer dig samtidig for tid i havnen, da du allerede har registreret dine oplysninger på forhånd.
Vi giver dig besked, når det er tid til at lave online check-in. Hvis du støder på problemer med registreringen, hjælper vi dig gerne med det.
HVORNÅR SKAL JEG LAVE ONLINE CHECK-IN?
HVOR MEGET SKAL JEG BETALE I DEPOSITUM?
Depositum betales ved bestilling af rejsen. Den præcise forfaldsdato står på din faktura. Beløbet afhænger af rederi og øvrige tilkøb, f.eks. fly, hotel og transfer.
Depositum er ikke refunderbart og går tabt, hvis du vælger at afbestille din rejse.
HVOR MEGET SKAL JEG BETALE I DEPOSITUM?
HVORNÅR MODTAGER JEG MINE BILLETTER?
Ca. 2-3 uger før afrejse fremsender vi alle rejsedokumenter pr. mail. Når du modtager dokumenterne er det vigtigt, at alt tjekkes ordentligt igennem.
Alle billetter og øvrige dokumenter udskrives og medbringes ombord.
HVORNÅR MODTAGER JEG MINE BILLETTER?
HVORNÅR SKAL RESTBELØBET BETALES?
Restbeløbet forfalder typisk til betaling omkring 70 dage før afrejse. Den specifikke dato står på din faktura. Når vi har modtaget restbeløbet, sender vi en bekræftelse på, at pengene er modtaget.
HVORNÅR SKAL RESTBELØBET BETALES?
HVORDAN BESTILLER JEG UDFLUGTER?
Et krydstogt byder på mange spændende destinationer og rederierne tilbyder et hav af forskellige udflugter. Udflugterne kan bestilles hjemmefra, men du kan også sagtens vente med at bestille til du er ombord på skibet.
Enkelte udflugter kan blive udsolgt. Hvis du vil være sikker på at få plads på en bestemt udflugt, anbefaler vi, at du bestiller hjemmefra.
Du kan også vælge at gå i land og opdage byerne på egen hånd.
HVORDAN BESTILLER JEG UDFLUGTER?
HVILKE REJSEDOKUMENTER SKAL JEG HAVE KLAR?
Det er dit eget ansvar, at have de rette rejsedokumenter med på rejsen, samt at opfylde alle gældende indrejseregler og vaccinationskrav. Du skal også selv sørge for at søge visum.
Vigtigt: Dit pas skal være gyldigt mindst 6 måneder efter hjemkomst. Børn og spædbørn skal have eget pas. Har du fået nyt pas inden afrejse, er det vigtigt, at du hurtigst muligt oplyser dit nye pasnummer til os.
Anbefalede vaccinationer kan ses på: www.sikkerrejse.dk.
Vi vejleder gerne, men Krydstogt Eksperten kan aldrig holdes ansvarlig for manglende eller ugyldige dokumenter.
HVILKE REJSEDOKUMENTER SKAL JEG HAVE KLAR?
HVOR MEGET BAGAGE MÅ JEG HAVE MED?
På selve krydstogtet er der ikke nogen officiel grænse for din bagages vægt. Rejser du med fly, må du ikke medbringe mere bagage end flyselskabet tillader (typisk 20-23 kg).
Når du checker ind i havnen indleveres din bagage til personalet, som sørger for at levere kufferten direkte til din kahyt. På den måde slipper du for at slæbe rundt på din kuffert ombord på skibet.
HVOR MEGET BAGAGE MÅ JEG HAVE MED?
HVILKEN FORSIKRING SKAL JEG VÆLGE?
Det er dit eget ansvar at være forsikret når du rejser. Det letter både proceduren og din pengepung, hvis uheldet er ude. En rejseforsikring dækker dig under rejsen, mens en afbestillingsforsikring dækker dig før rejsen.
Vi anbefaler, at du som minimum tegner en rejseforsikring. Så er der hjælp at hente, hvis du er ude for uforudsete hændelser som f.eks. akut sygdom eller tyveri på din rejse.
En afbestillingsforsikring kan give dig økonomisk dækning, hvis det er nødvendigt at afbestille din rejse. Afbestillingsforsikring skal tegnes ved bestilling af rejsen (eller senest 48 timer efter betalt depositum).
Vær opmærksom på, hvordan du er stillet ift. Covid-19. Det er ikke alle forsikringer som dækker sager i forbindelse med epidemien.
Forsikringer kan let tegnes gennem Krydstogt Eksperten. Vi samarbejder med Gouda Rejseforsikring, der er specialister i rejseforsikringer.
Husk det blå EU-sygesikringskort når du rejser i Europa.
HVILKEN FORSIKRING SKAL JEG VÆLGE?
Ombord på skibet
HVORDAN BETALER JEG OMBORD?
Ved krydstogtrejser findes der ingen penge ombord. Dit nøglekort til kahytten fungerer også som betalingskort. Alle dine køb foretaget ombord bliver registreret via nøglekortet. Du kan som regel følge med i dit forbrug på kahyttens tv – ellers henvend dig i receptionen.
På krydstogtets sidste dag modtager du en specificeret regning af dit samlede forbrug. Regningen bliver betalt automatisk, hvis du allerede har afgivet kreditkortoplysninger. Er du uenig i nogle af købene, skal du henvende dig til personalet i receptionen inden du forlader skibet.
HVORDAN BETALER JEG OMBORD?
KAN JEG GÅ I LAND PÅ EGEN HÅND?
Normalvis kan du altid gå i land og opdage destinationerne på egen hånd. Men grundet Covid-19 har nogle rederier indført midlertidige restriktioner omkring landgang. Her kan du kun gå i land, hvis du deltager i en af rederiets udflugter.
Andre rederier kræver fuld vaccination for alle gæster, og her kan du altså gå i land på egen hånd – præcis som du plejer.
Restriktionerne ændres konstant, så kontakt os for de opdaterede regler.
KAN JEG GÅ I LAND PÅ EGEN HÅND?
HVAD ER DER I KAHYTTEN?
Kahytterne ombord varierer i størrelse og indretning. Som standard vil der være to enkeltsenge/en dobbeltseng, minibar/køleskab, badeværelse med toilet og brusekabine, TV, telefon, stikkontakter (220/110V), skabsopbevaring og pengeskab til værdigenstande. Hårtørrer, håndklæder og sengelinned findes ligeledes i alle kahytter.
HVAD ER DER I KAHYTTEN?
ER DER FASTE SPISETIDER?
Til aften serveres middagen i to forskellige seatings (spisetider) – en tidlig og en sen. Ved bestilling af krydstogtet, kan du angive dit ønske om valg af seating. Rederiet gør sit bedste for at imødekomme alle, men der er ingen garanti for at dit ønske bliver indfriet.
Faste seatings er kun gældende i hovedrestauranten. Der er f.eks. ingen faste spisetider i buffetrestauranten.
Norwegian Cruise Line har ingen faste seatings, men benytter sig af konceptet Free at Sea. Her bestemmer man selv, hvor og hvornår man vil spise.
Er der faste spisetider?
HVAD ER MED I PRISEN?
Alle måltider, herunder morgenmad, frokost, aftensmad og diverse snacks i løbet af dagen, er altid inkluderet i prisen. Typisk er kaffe, te og juice/lemonade inkluderet til måltider i buffetrestauranten.
De fleste af skibets faciliteter som swimmingpool, vandland, liggestole, fitnesscenter, børneklubber, underholdning og shows er gratis at benytte sig af. Havneskatter og afgifter er også inkluderet.
Nogle rederier medregner drikkepenge (servicecharge) i krydstogtprisen, mens det ved andre tilkommer som en ekstraudgift.
Ydelser der normalt skal betales ekstra for, kan være spa, casino, specialrestauranter, kurser og workshops, udflugter samt udvalgte aktiviteter.
HVAD ER MED I PRISEN?
HVILKE RESTAURANTER ER INKLUDERET?
Skibets hovedrestaurant samt buffetrestaurant er altid inkluderet i prisen. På de store skibe kan du også spise gratis på andre udvalgte spisesteder og caféer.
Specialrestauranter er mod tillæg. Som regel betales et fast gebyr og du kan herefter spise hvad du har lyst til. Udvalget af specialrestauranter kan variere lige fra amerikansk steakhouse og mexicansk til klassisk italiensk samt sushi og japanske specialiteter.
HVILKE RESTAURANTER ER INKLUDERET?
HVAD ER SERVICECHARGE?
Ved krydstogtrejser skal der altid betales servicecharge/drikkepenge til skibets personale, som bl.a. dækker service i kahyt og restaurant. Det er forskelligt om drikkepenge er inkluderet i selve krydstogtprisen eller om det tilkommer som en ekstraudgift.
Du kan vælge at betale drikkepengene ved køb af rejsen eller blot vente med det, til du kommer ombord. Det gør ingen forskel – beløbet er det samme.
Disse rederier inkluderer drikkepenge i krydstogtprisen:
Celebrity Cruises, Royal Caribbean og Azamara.
Disse rederier inkluderer ikke drikkepenge i krydstogtprisen:
MSC Cruises, Costa, Norwegian Cruise Line, Princess Cruises, Holland America Line og Carnival Cruise Line.
HVAD ER SERVICECHARGE?
HVORDAN VED JEG HVAD DER SKER OMBORD?
Hver dag får du udleveret en liste i din kahyt, som viser dagens aktivitetsprogram. Du kan også altid få information og hjælp i skibets reception, hvor personalet sidder klar til at guide dig.
De fleste rederier har desuden en app, der gør det nemmere for dig at planlægge og administrere din ferie. Her har du adgang til daglige planer og dækkort. Du kan lave reservationer til spisning og udflugter på land og meget mere. Vi anbefaler, at du downloader app’en, inden dit krydstogt begynder.
HVORDAN VED JEG HVAD DER SKER OMBORD?
ER DER DRESSCODE OMBORD?
Mange frygter en stram dresscode når man er på krydstogt. Dette er dog langt fra tilfældet. Det er ikke nødvendigt at pakke hverken smoking og gallakjole med i kufferten – med mindre du selvfølgelig har lyst.
Du er på ferie! Jeans, poloer, solkjoler og toppe kan du roligt tage med. Badetøj hører til på pooldækket, men ellers er der ingen stramme regler. Shorts er velkomne i restauranterne til morgenmad og frokost, mens der til aften forventes lange bukser.
Der afholdes som regel en formal night (gallamiddag) i løbet af krydstogtet. Der er ingen krav om deltagelse, og du behøver ikke møde op i kjole og hvidt. Tag pænt tøj på i form af skjorte/kjole, som hvis du skulle på enhver anden restaurant.
ER DER DRESSCODE OMBORD?
MÅ MAN RYGE PÅ SKIBET?
Alle krydstogtskibe har en stram rygepolitik. Der findes få områder på skibet, hvor det er tilladt at ryge. Alle andre steder er rygning forbudt. Alle teatre og restauranter er røgfrie og du må heller ikke ryge i din kahyt.
MÅ MAN RYGE PÅ SKIBET?
KAN JEG FÅ VASKET TØJ OMBORD?
Du kan nemt få vasket, renset, strøget og presset dit tøj ombord. Servicen koster et mindre gebyr og varierer alt efter hvilken behandling du ønsker. Som regel ligger der en prisliste i kahytten og ellers kan din steward give nærmere oplysninger.
KAN JEG FÅ VASKET TØJ OMBORD?
KAN JEG FÅ SPECIALDIÆT?
Har du fødevareallergi eller af anden grund brug for specialdiæt, kan dine behov i langt de fleste tilfælde imødekommes. Oplys gerne om det allerede ved bestilling – så hjælper vi med at videregive dine ønsker. Du kan også altid henvende dig til skibets personale ombord, hvis du har specielle krav til din kost.
KAN JEG FÅ SPECIALDIÆT?
HVAD SKER DER, HVIS JEG BLIVER SYG OMBORD?
Du er altid i trygge hænder på din krydstogtrejse. Alle skibe har et professionelt lægehold ombord, der er til rådighed døgnet rundt. Du skal selv betale for lægelige ydelser, og det anbefales derfor kraftigt at tegne syge-/rejseforsikring med tilstrækkelig dækning.
Skibet sejler ikke længere end højst nødvendigt med syge eller behandlingskrævende patienter. Bliver du syg, og vurderes det, at det ikke er forsvarligt at rejsen fortsættes, har rederiet ret til at sætte dig af skibet, så du kan komme i rette lægebehandling.
HVAD SKER DER, HVIS JEG BLIVER SYG OMBORD?